Hein (fub) wrote,
Hein
fub

  • Mood:

Writing Course

First, we went through the submissions of last week. My 'soap' piece was amongst that batch. Overall, reactions were positive. People enjoyed being left in the dark as to where this was occurring, and gradually finding out it was aboard a spaceship. No word about stilted dialogue, so I asked about it during the break. No-one had picked up on the apparent 'soapyness' of the dialogue, except for the teacher. She thought Anne's full sentences were a tactic to convince Paul to come with her.
So that was surprising.

We did a fun writing exercise. We were given a situation in a single sentence and we had to write a paragraph about it. Then, when the first paragraph was finished, we got told how the situation was going to develop next, and so on, for four paragraphs.

Lord Peter loopt door de nauwe straatjes van het typisch Engelse dorpje Argyle-upon-Avon: oude huisjes die vroeger landarbeiders hebben gehuisvest, maar waar nu, om zeven uur 's avonds, de televisies al aan staan. De bewoners hebben zich teruggetrokken achter hun voordeuren, maar vanwege het lich zijn nog nergens de gordijnen dicht. Licht geïrriteerd kijk Peter naar de lucht: het zal nog wel even duren voordat het donker wordt en hij met zijn midzomernacht-ritueel kan beginnen. De magische cirkel om het dorp heen heeft hij al gelegd: hier en daar heeft hij een steen met een rune-inscriptie in de vruchtbare grond rondom het dorp gedrukt.

Als hij de hoek omslaat, valt zijn blik op een poster die op de straatstenen is geplakt. Nieuwsgierig kijkt Peter naar wat er op staat, maar als hij het ziet slaat de schrik hem om het hart. Op een zwarte achtergrond staat in geel het Elder Sign: een pentagram met een soort vlam in het midden. Snel kijk hij om zich heen, maar hij ziet niemand. Het had net zo goed al middernacht kunnen zijn, want er dwaalt geen ziel over straat. Misschien hebben de bewoners van Argyle-upon-Avon de magische energie onbewust aangevoeld en vertonen ze zich daarom niet. Peter scheurt de poster van de straatstenen af: als dit geen toeval is, dan loopt zijn ritueel gevaar! Iemand probeert te verhinderen dat hij Shug-Niggurath, de Zwarte Geit van het Woud met de Duizen Jongen, oproept.

De eerste keer dat Peter het Elder Sign zag, was hij net in de leer bij de Meester. De Meester was een geweldig machtige magiër, en Peter wist niet waarom hij juist hèm, een jonge student zonder enig magisch talent, in de leer had genomen. De eerste keer dat de Meester een Ancient One opriep was een geweldige ervaring geweest: woeste winden kolkten om hem heen, het geschreeuw van duizend doden weerklonk in zijn oren en boven de nevelen torende het Duistere Jong uit. De lucht was zwanger van de magie geweest en Lord Peter had zich nog nooit zo levend gevoeld.
Toen de detectives het huis binnen drongen hadden ze het Duistere Jong afgeweerd met het Elder Sign. De Meester hadden ze neergeschoten, maar Peter had weten te ontkomen.

Deze keer zouden ze hem niet tegen kunnen houden! Lord Peter krijgt een verbeten trek om zijn mond. Terwijl hij met grote passen het dorp uit loopt, verfrommelt hij de poster. Even buiten het dorp wachten zijn leerlingen op hem. Verveeldn lenen ze tegen de Rolls. Peter geeft hun korte instructies en haalt de geweren uit de kofferbak. Ze hebben nog drie uut om het dorp uit te kammen en alle Elder SIgns te verwijderen. En als ze die detectives tegen zouden komen... Shug-Niggurat had vast geen bezwaar tegen een paar mensenoffers extra!

Our homework for the next time is to take this text and make a coherent story out of it -- with the emphasis on the flashback. The text presented above is only the raw text, I still have to polish it into something presentable.

I've noticed that I have become a bit recalcitrant: all the other people at the course write... 'mundane' prose. They all seem to think that the Dutch literary authors (Gerard Reve! Jan Wolkers!) are really da bomb. I would rather get shot, even if it meant I had to get up early for it, than read another book by those guys. So most of the prose that gets produced is about 'mundane' things: someone gets run over by a scooter, someone finds a fish head in the gutter which brings them back to some traumatic experience of their childhood, etc, etc. YAWN.
So in response to that, I am writing about exploding starships and demon-worshippers trying to sacrifice a whole village to summon the demon goddess of rot and decay! Perhaps I'm producing more 'weird' things than I would have done on my own, but so far, I like it. Some people at the course need to get some weirdness thrown into their face to wake them up from staring at their navel.

I also noticed that some of them wrote lots of character study in advance. I don't think I could do such a thing: years of being a GM for RPG sessions has trained me to come up with characters that are 'believable' -- at least at first inspection. As they get more and more screentime, their personality is more fully developed. Sometimes they ask me: "So what did happen between those two?" and when I say I don't know, I get weird looks. I just start writing, and it all comes naturally. The raw prose needs some polishing (as evidenced by the story above), but it is believable without me having to think hard about the characters themselves.

Anyway, we also went through my homework entry. The criticism I got was that there still was an omniscient narrator present in all three pieces: some things that are written can't be known by the person whose perspective is used. This was (to him) most apparent in the piece about Bert the waiter, because he couldn't know Suzan knew Richard.
I'm not sure what to make of this. Of course, if he reads it like that, then he is right (because it makes that impression on him). And perhaps I could have described the way Suzan acknowledged Richard better -- because that is why Bert knew what was going on. But I still think it's possible for Bert to pick up tiny hints and deduct what's going on. I'll have to read those three pieces a bit more critically and see what I could/should have done differently.
Subscribe

  • 2 years on...

    Making photos and writing haiku comes so natural to klik and babarage (respectively), that all of us completely missed…

  • Spam!

    I guess we can consider FlikTikFix a success because the spambots think its Google pagerank is high enough to spam the comment system... I'm…

  • KlikTikFix on Twitter

    kliktikfix is on Twitter! When a new entry is published, it will be posted to Twitter at the same time it appears in the RSS feed. That task runs…

  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

  • 10 comments

  • 2 years on...

    Making photos and writing haiku comes so natural to klik and babarage (respectively), that all of us completely missed…

  • Spam!

    I guess we can consider FlikTikFix a success because the spambots think its Google pagerank is high enough to spam the comment system... I'm…

  • KlikTikFix on Twitter

    kliktikfix is on Twitter! When a new entry is published, it will be posted to Twitter at the same time it appears in the RSS feed. That task runs…