Hein (fub) wrote,
Hein
fub

  • Mood:

Writing course: Homework

I did my homework for next thursday today (because I don't have time for the rest of the week: tomorrow we're going to Hellsing in Filmhuis Arnhem and wednesday I have the next MagicCaptors session).
We had to take one of the rooms we described in the 'Symbolic detail' exercise and describe it through a camera. The camera is completely objective (so no interpretation!) and doesn't have audio. Near the end, at least one person enters the room and something happens.

Symbolisch detail via de camera

De camera springt aan en stelt scherp op de flat aan de overkant van de straat. Iemand zoomt in totdat de huiskamer van één van de flats het beeld volledig vult. De schaduw van de flat waar de camera zich in bevindt blokkeert de zon, dus er is een goed zicht op het interieur van de kamer aan de overkant.
Het is geen al te grote kamer. Er is een klein balkon, ongeveer driekwart meter breed. Een ijzeren hekje scheidt het balkon van de betonnen afgrond. Er staat een oude tuinstoel op, maar er zijn geen planten te zien. Een deur leidt de huiskamer binnen, maar voordat je de tijd hebt om de algemene inrichting van de kamer in je op te nemen draait iemand de camera een beetje naar rechts en zoomt verder in op het interieur.
Net achter de deur staat een bankstel van donker leer. Het leer is van de voorpoot afgescheurt, alsof iemand heel hard aan het leer daar heeft getrokken. De kussens van de bank zien er een beetje doorgezakt uit. Op de bank liggen gehaakte kussentjes met psychedelische patronen en kleurcombinaties.
Boven de bank hangt een ingelijste fotocollage. Vanuit de losse hand zijn gezichten uit foto's geknipt en op een inmiddels vergeeld vel papier geplakt. Met zwarte viltstift (ook inmiddels verbleekt en bruinig geworden) zijn kruisen tussen getrouwde paren getekend en lijnen geven aan welke kinderen uit dat huwelijk zijn voortgekomen. Er staan drie generaties op de collage. Bij elk gezicht en bij elk kruis staat een jaartal. Alle gezichten van de eerste generatie hebben twee jaartallen, behalve die van de vrouw van het paar links.
De camera beweegt iets naar links en moet weer even scherp stellen. Een salontafel komt in beeld. Een sierlijke theepot staat klaar, er komt damp uit de tuit. Een melkkannetje en een suikerpot staan in gelid naast de theepot. Een theekop staat al klaar, de thee is al ingeschonken. De kop staat op een witte plek, waar de lak op de tafel is uitgebleekt door de hitte van de thee. Naast de kop is nog zo'n vlek, maar daar staat geen kop op.
Weer beweegt de camera, iets omhoog, zodat je dieper de kamer in kan kijken. Hier staat een fauteuil van hetzelfde type als het bankstel. De kussens zijn helemaal uitgezakt, zodat er een diepe kuil in de zitting is ontstaan. Een krant ligt over de hoofdleuning heen gevouwen.
De camera beweegt weer naar links en strijkt over een rij inbouwkasten en een glazen deur naar de achterkamer en komt tot stilstand bij het kastje waar de TV in staat. Het is een echte televisie-kast, van donker gelakt hout. De deurtjes die in twee delen wegklappen hebben een paar diepe krassen en er is geen plek voor een videorecorder in het kastje. Op de kast staat een portret-foto in een zilveren lijst: een bejaarde man glimlacht de camera in.
Dan maakt de camera een snelle beweging naar rechts en komt tot rust op de deur naar de gang, naast de fauteuil, die net open gaat. Een jonge man in donkerblauw pak, wit overhemd en grijze stropdas komt binnen. Hij is aan het praten en kijkt over zijn schouder naar iemand die nog in de gang staat. In zijn hand heeft hij een donkerblauwe documenten-map. Als hij een stap opzij doet, weg van de deur, komt een bejaarde vrouw de kamer binnen geschuifeld. Ze heeft een jurk van blauwe stof met paarse bloemen aan. Haar grijze haar is gewatergolfd.
De jongeman praat door en gebaart daarbij met zijn handen. De vrouw knikt, maar niet met overtuiging. Als de jongeman naar de bank gebaart gaat ze zitten, hij neemt plaats naast haar. Hij zet met zorg de theekop wat verder weg op de tafel en legt de map op het vrijgekomen tafelblad. De map wordt opengeslagen en de jongeman gebaart naar de inhoud.
Zo gaat het een paar minuten door. De jongeman is aan het woord, af en toe slaat hij een pagina om. De vrouw leest met hem mee en begint met steeds minder aarzeling te knikken. Uiteindelijk leent de man achterover en kijkt de vrouw recht aan. Hij spreekt nog wat zinnen uit en maakt een paar laatste, rustige gebaren. De vrouw knikt nu resoluut en zegt wat. De jongeman haalt nu een pen uit zijn binnenzak en geeft die aan de vrouw. Hij slaat wat bladzijden om uit de map en wijst onderaan een pagina. De vrouw knikt nogmaals en schrijft wat op het papier.
Daarna nemen ze afscheid: hij geeft haar een hand en zij begeleidt hem naar de gang. Net als zij de deur open maakt kijkt de jonge man over haar schouder recht de camera in en knipoogt. Daarna zet iemand de camera uit.
Subscribe

  • Update

    Wow, what with one thing and another, I haven’t posted on here in a month! Time to give a short update on what’s been happening.…

  • Final RPG-a-Day: Thank

    The last prompt for RPG-a-Day this year is ‘Thank’. If you have read every entry of this year’s RPG-a-Day, then I certainly…

  • Next-to-last RPG-a-Day: Mention

    Today’s prompt is ‘Mention’. I guess this is where I mention people I look up to, or websites I frequent? Ok, here’s…

  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

  • 1 comment