Hein (fub) wrote,
Hein
fub

  • Mood:

Writing Course, lesson 3

Yesterday was the third lesson of the writing course. It was, again, a good lesson -- I'm happy I'm doing it.
The first exercise was to pick one of the five senses. I picked 'vision', because I am very visually oriented. Perhaps I should have chosen a difference sense, it might have been a better test. Next, we had to describe someone eating his/her favourite food, with an emphasis on the chosen sense. I chose my mother eating one of my grandmother's pancakes (with a bit of embellishment).

Eerste oefening: beschrijf iemand die zijn favoriete eten opeet
De pannekoek ziet er van dichtbij uit als een maanlandschap: kleine bleke kratertjes omrand door donkergebanken beslag. Hier en daar ziet ze nog de randen waar haar moeder het nog vloeibare beslag tegen al hardgebakken pannekoek aan liet stromen door soepeltjes (vanuit de pols!) de pan te laten draaien.
De strooppot staat binnen handbereik: een oude keulse pot, tot de helft gevuld met stroop. Hier en daar drijven er nog restjes pannekoek in, die zijn aan de strooplepel blijven kleven bij eerdere feestmalen. Ze neemt een ferme schep en laat de stroop van de lepel af druipen. De vloeistof verspreid zich langzaam over het oppervlak, ´én voor één lopen de kratertjes onder. Met twee geroutineerde halen van de lepel wordt de stroop egaal verspreid. Ook het oprollen gaat soepeltjes en de pannekoekrol wordt met zorg in zeven even grote stukken gesneden.
Als het eerste stuk haar tong raakt, sluit haar mond zich als een val. Omdat ze keurig is opgevoed zien we niet hoe haar kaken de pannekoek vermalen tot een kleffe, stroperige brij.
Ze staart naar het oneindige: ze is nu even tè druk met proeven om nog aandacht voor andere dingen te hebben.

Next, the teacher talked about the 'symbolic detail'. Very enlightening, and a good technique to use. Basically, the symbolic detail is a single detail that tells the whole story. Think of an item on the TV news, suppose it has rained all summer. They need some kind of visual image to give an example that explains the whole item to the viewers, for instance an ice-cream car that has been innundated by all the rain.
Things like that are symbolic details: they don't show the whole picture, but they do explain what's been happening.

So the second exercise was to describe a symbolic detail of a room where two people live together in harmony. The people themselves are not present at the time.

Tweede oefening: Symbolisch detail voor harmonie
Op de vloer liggen twee dikke, roodfluwelen zitkussens. Er zit ongeveer een vierkante meter ruimte tussen de kussens, die opgevuld is met het begin van de rand van een grote legpuzzel. Het is nog niet te zien welke afbeelding er op staat, maar er zit veel zwart en blauw in. Naast de kussens liggen stapeltjes puzzelstukjes, gesorteerd op kleur.

Third exercise: describe the symbolic detail for a room (can be the same room) where two people just had an argument. Again, the people themselves are not present.

Derde oefening: Symbolisch detail voor ruzie
De scherven van het theekopje liggen onder de omgevallen stoel. De lamp boven de salontafel zwaait zachtjes heen en weer. Haar licht laat de schaduwen van twee half-ingepakte dozen bewegen.
Aan de linkerkant van de boekenkast staat de ene doos: dikke streekromans zitten netjes ingepakt en een stapel science-fiction boeken zijn in een slordige stapel neergesmeten. Aan de rechterkant is het precies andersom.

Fourth: Do the same where one of the people who lived there has left.

Vierde oefening: Symbolisch detail voor een kamer waar één van de bewoners uit is vertrokken
De salontafel staat altijd in de felle middagzon en is daardoor uitgebleekt. De thee is geserveerd. De pot dampt zachtjes uit de tuit. De suikerpot en het melkkannetje staan op hun vaste plek. Een sierlijke theekop staat naast de pot en is al gevuld met thee. Het goudbruine vocht schittert in de zon.
Naast het proceleinen kopje zit een ronde, donkere vlek op de tafel, waar tot voor kort altijd een tweede kopje stond.

Reading this and the piece that I did for homework, I find that I have to work hard at descriptions, especially the symbolic details. My writings make things happen, they don't describe that much. Perhaps I should experiment more with this, but unfortunately I don't have time in the foreseeable future to practise some more.
Subscribe

  • Mock Chicken

    The Judge Dredd comics are an interesting artefact of the 1980s: it’s what British comic writers thought how the US urban landscape would…

  • Friday Five: Food

    Food is an important subject of this blog, so I couldn’t pass up a food-themed Friday Five. 1) What is your favourite food? Okonomiyaki, no…

  • Baking

    I have been making chocolates with flexible silicone molds, because those are easy to get the chocolate out of once it’s been set. I did try…

  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

  • 9 comments